Scrabbleclub Littera

29 januari 2007

Groentemix of groentenmix? Geen van beide!

Als reactie op de uitnodiging voor het kampioenenfeestje laat Chris Swinnen me weten dat " het groentemix moet zijn in plaats van groenteNmix ".

Het woord "groente" heeft zowel een meervoudsvorm op -n, als op -s, of met andere woorden: groenten en groentes zijn beide gangbare meervouden. In dat geval vervalt inderdaad in samenstellingen de zogenaamde tussen-n. Groenteboer, groentesla, groentemix,... Ik heb de culineaire vrijheid echter laten spelen, en nam de menu letterlijk over van de offerte die ik ontving. Volgens Van Dale bestaat er helemààl geen groentemix. De dikke driedelige heeft het over een groentemelange, een veertienletterwoord dat ondanks de lengte toch wel eens op een scrabblebord zou kunnen terecht komen, zeker indien men scrabbelt tussen de soep en de patatten.

Ik geef toe dat ik bij de toepassing van de culinaire vrijheid in de taal niet zeer consequent geweest ben. Het voorgerechtje veranderde ik van “Hasseltse verassing” in “Hasseltse verrassing”. Kwestie van niemand af te schrikken, weet je wel….